"Börja ät"


Det kanske är lätt för utomstående att säga saker som "börja ät" eller till exempel i förhållanden, ställa utlimatum som "blir det ingen förbättring så kommer det inte funka mellan oss". Hur kan man som person be någon med äs om detta?

Jag vet inte hur ni resonerar kring detta, men när personer säger sånna där saker till mig så triggar det bara igång mig mer. Man kan inte be någon som haft problem med mat att bara börja äta "normalt" och ändra sina tankebanor bara sådär. Det går inte. Det är en process som kan pågå i flera flera år. 

Dessutom vill man inte bli frisk eller ha hjälp så kommer det aldrig att bli någon skillnad oavsett hur mycket folk försöker hjälpa en. Det är så det fungerar. Jag vet att jag inte vill bli frisk. Jag vill bli smal innan jag är redo för att försöka bli "frisk". Jag vet att behandling och att bli frisk = att man blir fet. Jag vill inte vara där. Jag mår bara sämre då.


Jag vet hur idiotiskt det är att varva svält med överätning och att spy. Men jag kan inte lova att jag ska börja äta 2000kcal per dag som en "normal" kvinna ska göra, men jag kan lova mig själv att jag kommer att försöka äta och när jag äter så ska det vara nyttig mat för att slippa ångest och för att få i mig näring och inte hamna i svältläge då jag vet att det är helt idiotiskt och bara saktar ner ens ämnesomsättning. Det kommer inte bli lätt men jag ska lova mig själv att försöka. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0